Jeżeli jako dzieci oglądaliście bajkę o rodzinie Jetsonów, którzy żyli w przyszłości i podróżowali pociągami, które unoszą się nad torem jazdy, to będąc w Szanghaju macie jedyną możliwość żeby wyobrażenia z dzieciństwa zrealizować w rzeczywistości. Maglev - Szanghaj Transrapid to najszybsza i jedyna obecnie oraz trzecia w historii komercyjnie obsługiwana linia lewitacji magnetycznej (po brytyjskim Birmingham Maglev i niemieckim M-Bahn). Kolej magnetyczna określana zazwyczaj jako Maglev (EDS) to wynalazek japoński. Pociąg unosi się dzięki magnesom odpychającym go od toru. Odległość pomiędzy pojazdem i torem jest stosunkowo duża, a podczas rozpędzania i hamowania Maglev opiera się na dodatkowych kołach.
Szanghajski Maglev łączy międzynarodowe lotnisko Shanghai Pudong i Longyang Road Station (na obrzeżach centrum Pudong). Linia nie jest częścią sieci metra w Szanghaju, ale ze stacji Longyang Road Station pasażerowie mogą przesiąść się do niego przesiąść, aby kontynuować podróż do centrum miasta.
Budowa linii Maglev rozpoczęła się 1 marca 2001 r. i kosztowała 1,2 miliarda dolarów. Usługi komercyjne zaczęły się 1 stycznia 2004 r. Dystans 30 km pomiędzy lotniskiem Shanghai Pudong, a Longyang Road Station przy pełnej prędkości można pokonać w 7 minut i 20 sekund. Pociąg osiąga 431 km / h, a wrażenie w momencie dwóch mijających się pociągów, kiedy słychać tylko trzask, a oko ludzkie nie jest w stanie nawet określić jakiego koloru był mijający nas pociąg, jest niesamowite.
Linia nie jest niestety rentowna. Wynika to z faktu, że jej budowa została zrealizowana z powodów politycznych jako projektu testowego dla przyszłości chińskiej infrastruktury kolejowej, a nie jako realnego rozwiązania rynkowego dla potrzeb podróżnych.